Inloggen
Contact

Led-lampen besparen helft energie Rotterdamse tunnel

De tweede Heinenoordtunnel heeft door nieuwe led-verlichting nog maar de helft aan energie nodig. Door de led-lampen dynamisch in te zetten zou dit energiegebruik nog eens door de helft kunnen.

Led-lampen zijn zuiniger dan tl-buizen en verlichten de Rotterdamse verkeerstunnel ook nog eens beter. In plaats van de eerdere 1250 tl-lampen zijn 200 leds geplaatst, meldde Rijkswaterstaat onlangs op haar site. Rijkswaterstaat zegt het energiegebruik van de tweede Heinenoordtunnel door de nieuwe verlichting met 50 procent te hebben verminderd. Het agrarisch verkeer, de fietsers en de voetgangers die door de tunnel reizen, zouden echter dezelfde verlichting hebben doordat led breder en verder straalt.

Dynamisch verlichten
De volgende stap is om de led-lampen dynamisch in te zetten, waarbij de verlichting feller en minder fel schijnt naargelang het uur op de dag. En als er niemand in de tunnel is, gaan de leds over op spaarstand, zonder overigens de tunnel onbegaanbaar te maken, benadrukt Rijkswaterstaat. Zodra iemand de tunnel nadert wordt weer teruggeschakeld naar de normale stand. Hierdoor zou het energiegebruik tot minder dan een kwart van de oorspronkelijke tl-lampen te reduceren zijn, verwacht Johan Naber, technisch manager van Rijkswaterstaat in het bericht.

De verlichting in de tunnel is een van de projecten waarmee Rijkswaterstaat werkt aan haar plannen om 20 procent minder energie te gebruiken in 2020.